چشمه آبگرم ازرود کجاست؟

دی ۲۵, ۱۴۰۱
0 نظر
چشمه آبگرم ازرود

استان مازندران، با جاذبه های بی نظیر خود، هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. علاوه بر دریای زیبای خزر، جنگل های سرسبز سر به فلک کشیده، آبشارهای فراوان و گوناگون، در این استان چشمه های زیادی نیز وجود دارد که می تواند شما را مجذوب خود سازد. یکی از این چشمه ها، چشمه آبگرم ازرود است که با نام آب معدنی آزرو نیز شناخته می شود و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مازندران است.

آبگرم ازرو کجاست؟

چشمه آب گرم ازرود، یکی از جاذبه های مازندران است که در روستای آری، در بخش بند پی شرقی و در 33 کیلومتری بابل قرار دارد. این روستا از شمال با روستای خلیل کلا، از جنوب با روستای فیروزجاه، از شرق با روستای امام کلای لفور و از غرب با روستای ویتله همسایه است. چشمه ازرو، در دل یک دره زیبای جنگلی و در کنار یک رودخانه قرار گرفته است که می تواند برای گردشگران جذابیت زیادی داشته باشد. رنگ فیروزه ای این چشمه در میان جنگل های سرسبز، زیبایی بی نظیری ایجاد کرده است که در کمتر جایی شاهد آن هستید.

در این آبگرم، آب از دل زمین می جوشد و یک استخر به وجود آورده که به دلیل ترکیبات گوگردی، برای روماتیسم، درد مفاصل، بیماری های پوستی و… بسیار مفید است.

علت نام آب گرم ازرود

آب گرم ازرود، یک چشمه جوشان است که آب ولرمی دارد و دمای آن حدود 37 درجه است. به دلیل وجود گوگرد در این آب، می توانید بوی گوگرد را در اطراف آن حس کنید. به گفته برخی از افراد، ازرود مخفف نام ازت رود است که به علت گوگردهای موجود در آب، انتخاب شده است.

ویژگی های چشمه آبگرم ازرود

چشمه آبگرم ازرود

در جای جای دنیا، چشمه های آب معدنی زیادی وجود دارد که هرکدام از آن ها دارای خواص متفاوتی هستند. چشمه های آب معدنی از دل خاک می جوشند و املاح زیادی در خود حل می کنند. چشمه ازرود به گفته زمین شناسان، دارای منشا گسلی است و به علت زلزله ایجاد شده است.

این چشمه، سرشار از املاح آهک، ماسه سنگی، سنگ آهک و رس است که به دوران دوم زمین شناسی مربوط می شود. همچنین برخی از رسوبات موجود در این چشمه، به دوره سوم زمین شناسی برمی گردد. کف چشمه نیز پر از سنگ های ریز است و افراد باید مواظب باشند به پایشان آسیبی وارد نکند؛ چون در صورت ایجاد جراحت، ممکن است دیر بهبود یابد.

در گذشته مردم بر این باور بودند که آب این چشمه مقدس است و معتقد بودند یک مار با تاج سبز رنگ در این چشمه قرار دارد و اگر فرد ناپاکی وارد آن شود مار به او آسیب می زند. خوشبختانه امروزه این عقیده دیگر وجود ندارد و افراد از خواص درمانی این چشمه استفاده می کنند.

بهترین زمان بازدید از چشمه ازرو

بهترین زمان بازدید از چشمه ازرو

در همه فصل های سال می توانید از این چشمه بازدید کنید؛ اما بیشتر گردشگران در فصل های بهار و تابستان به آن سر می زنند. در فصل بهار طبیعت سرسبز، منظره بسیار زیبایی را ایجاد می کند و می توانید لحظات خوبی را تجربه کنید.

مناطق دیدنی اطراف آبگرم

شما می توانید ضمن یک آب تنی آرامش بخش در آبگرم آزرود، از مکان های دیدنی که در اطراف آن وجود دارد سری بزنید و خاطره زیبایی برای خود و خانواده رقم بزنید.

1- دریاچه کامی کلا

یکی از جاهای دیدنی شهرستان بابل، دریاچه کامی کلا می باشد که اطراف رشته کوه های البرز در بخش بندپی غربی قرار دارد. شما می توانید با زدن یک کمپ در اطراف این دریاچه، از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

دریاچه کامی کلا

2- هفت آبشار سواد کوه

نمی شود به شهرستان بابل سفر کرده باشید ولی از هفت آبشار سواد کوه دیدن نکنید. این آبشار همانطور که از نام آن پیداست از هفت آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده که در نزدیکی روستای تیرکان قرار دارد. شما می توانید وسایل پیاده روی را آماده کنید و با عبور از دل جنگل های لفور به این آبشار برسید.

هفت آبشار سواد کوه

3- سد شیاده بابل

سد شیاده بابل

اگر به قایق سواری و ماهی گیری در طبیعت علاقه دارید، سد شیاده بابل می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در اطراف این سد، امکانات رفاهی همچون آلاچیق، رستوران و … محیا شده که تجربه یک روز عالی را برای شما رقم می زنند.

دسترسی به چشمه ازرود

برای دسترسی به روستای آری و بازدید از چشمه آبگرم ازرود، دو مسیر پیش روی شما قرار دارد:

جاده فیروزکوه

برای استفاده از این مسیر ابتدا باید وارد جاده فیروزکوه شوید و از شهر شیرآب عبور کنید تا به شیرگاه برسید. با توجه به آب و هوای شیرگاه در تابستان، می توانید در این منطقه به استراحت بپردازید و از آب و هوای مطلوب آن لذت ببرید. در مرکز شیرگاه، از اولین دوربرگردان دور بزنید؛ پس از صد متر تابلوی خروجی به سمت شیردارکلا را مشاهده می کنید.

هنگامی که به شیردار کلا رسیدید وارد جاده سمت چپ شده و مسیر را به طرف عالم کلا ادامه دهید. پس از آن به روستای رئیس کلا می رسید که با روستای آری فاصله زیادی ندارد.

جاده هراز

در این مسیر از طریق جاده هراز وارد شهر بابل و جاده شهید صالحی شوید. پس از 30 کیلومتر، به شهر گلوگاه در مرکز بخش بند پی می رسید. از پل سجادرود (سجرود) عبور کنید تا به دهستان فیروزجاه برسید. از فیروز جاه مسیر 30 کیلومتری را ادامه بدهید و روستای آری را در برابر خود ببنید.

سخن پایانی

مازندران جاذبه های گردشگری زیادی دارد که دیدن هرکدام از آن ها خالی از لطف نیست. یکی از این جاذبه ها، چشمه آبگرم ازرود است که خواص درمانی زیادی دارد و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. همچنین شما می توانید خیال خود را از اقامت در این منطقه راحت کنید و با اجاره ویلا و کلبه از ویلا لفور، لحظات خوبی برای خود رقم بزنید.

پیام بگذارید